Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Młody Cygan”
olej na płótnie, 73 x 60 cm
Millon, Paryż – Francja, 22 października 2024, estymacja: 120.000 – 180.000 EUR
Z wielu powodów gwiazda urodzonego w Krakowie „Księcia Montparnasse’u” zaczyna świecić mocniej i mocniej (w tym miejscu pragniemy polecić największą z dotychczas zorganizowanych w Polsce ekspozycji prac Kislinga – odbywającą się od 21 września do 31 stycznia 2025 w Muzeum Villa La Fleur w podwarszawskim Konstancinie).
Jeśli chodzi o powyższą pracę oferowaną na aukcji w paryskim domu aukcyjnym Millon to jest to jedna z bardziej rozpoznawalnych prac z późnego okresu twórczości artysty – powstała w 1952 roku i była później reprodukowana jako jedna z ilustracji do „Epopei cygańskiej” wydanej w Paryżu w 1959 roku. Sama praca była własnością artysty, a później jego spadkobierców; była również wielokrotnie wystawiana i reprodukowana, co jest powodem dość wysokiego poziomu estymacji. Polecamy!
Leon Wyczółkowski (1852-1936)
„Ołtarz Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej”
pastel na papierze, 85,7 x 64 cm
Christie’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 9 października 2024, estymacja: 10.000 – 15.000 USD
Nie ukrywamy, że z naszego subiektywnego, krakowskiego punktu widzenia mamy wiele wątpliwości i znaków zapytania związanych z powyższą pracą – pomimo, że z pewnością mogła ona powstać za życia malarza to nie widzimy w niej wielu cech charakterystycznych dla pastelowych kompozycji autorstwa Leona Wyczółkowskiego (choć przyznajemy, że charakteryzuje się znakomitą kolorystyką, w szczególności w partiach błękitów i granatów). Jest jednak bardzo nietypowo sygnowana (najpewniej piórem) w lewym, górnym rogu.
Podana w katalogu proweniencja, czyli Galeria Lippert Zbigniewa M. Legutki z Nowego Jorku (którego znaliśmy osobiście i zawsze bardzo ceniliśmy) oraz kolekcja Barbary Piaseckiej Johnson, nie jest również w tym wypadku niepodważalnym gwarantem autentyczności – w ostatnich latach na polskim rynku kilka prac polskich artystów z tym samym pochodzeniem zostało zakwestionowanych.
Wszystkim osobom zainteresowanym powyższą pracą radzimy bardzo dokładne rozeznanie tematyki wnętrz Kościoła Mariackiego w twórczości Leona Wyczółkowskiego i porównanie jego prac z dziełem powyższym. Przypominamy również, że finalne i jednoznacznie rzetelne wnioski wyciągnąć można będzie zapewne jedynie po oględzinach pracy na żywo.
Jan Cybis (1897-1972)
„Pejzaż bawarski”
olej na tekturze, wymiarów nie podano
Carstens Galleries, Boca Raton – Stany Zjednoczone, 26 października 2024, cena wywoławcza: 2.000 USD
Najprawdziwszy unikat! 😉 Jedyny znany pejzaż Jana Cybisa pochodzący z bawarskiego okresu twórczości, w którym artysta zachwycony obfitością i dostatkiem podczas monachijskiego Oktoberfest postanowił uwiecznić na swej pracy piękno trzech bawarskich chat na tle alpejskiego krajobrazu. Szczerze odradzamy!
Polski Artysta (XX wiek)
„Nad jeziorem”
olej na płótnie, 50 x 70 cm
Art Antique Gallery & Auctioneers E. P., Wiedeń – Austria, 16 października 2024, cena wywoławcza: 240 EUR
Falsyfikat „z haczykiem” na spostrzegawczych obserwatorów – sygnatura owego nierozpoznanego, polskiego malarza przypominać ma tę stosowaną przez Michała Gorstkina-Wywiórskiego. Jest to jednak jedynie wtórne działanie fałszerskie, a ten błahy pejzaż nie ma nic wspólnego z pejzażami autorstwa Gorstkina-Wywiórskiego. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
Też mam obiekcje co do sygnatury malarskiej, którą warto porównać z podpisem Wyczóła z tego samego okresu np. obrazu
„Krakowianka”, 1913 r.
Uważam też, że nie ma co dać się zwieść tej lapis-lazuli/akwamarynie i trzeba zerkać na kompozycję i jej szczegóły;
-dziwna jest perspektywa ołtarza na tym pastelu, ołtarz jest przesunięty np. w stosunku do lewych witraży i jego składowe elementy wydają się nie zachowywać odpowiednich proporcji.
Po drugie brakuje z tyłu ołtarza nawet zarysu dekoracji polichromii (głowy aniołków) co w przypadku dbającego o szczegóły Wyczółkowskiego dziwi.
Widok ołtarza Wita Stwosza wydaje się być przedstawiony wcześniej niż w 1914 r. ale z okresu przed jego renowacją tj. z przed 1890 roku, tj. okresu jego barokowizacji.
W moim odczuciu bliższy jest następującym przedstawieniom:
Kraków. Obraz Aleksandra Gryglewskiego, Wnętrze Kościoła Mariackiego w Krakowie, 1858. Olej na płótnie. 82,5 x 65,5 cm. Muzeum Narodowe w Warszawie. (źródło: Aleksander Gryglewski – cyfrowe.mnw.art.p
https://polska-org.pl/9751160,foto.html?idEntity=7192132
Zdjęcie ołtarza z 1870 r.
https://polska-org.pl/9751143,foto.html?idEntity=7306046
Zdjęcie ołtarza z 1890 r.- widać bardzo dokładnie namalowane w tym roku polichromie.
https://polska-org.pl/7123633,foto.html?idEntity=7123627
Z kolei na zdjęciu z 1913 r. widać na ołtarzu podłużny krzyż, którego brakuje na tym pastelu z 1914 r.
Kościół mariacki w Krakowie | 1913, fot. Jan Z. Włodek, sygn. 412/1/0/5.4.3/206, Archiwum Rodziny Włodków z Dąbrowicy, Fundacja im. Zofii i Jana Włodków
https://niezlasztuka.net/podroze/cud-sie-dloniom-wymyka-oltarz-mariacki-wit-stwosz/
Zarys tego krzyża namalował na swoim obrazie również uczeń Leona Wyczółkowskiego
Teodor Grott (1884 Częstochowa – 1972 Kraków)
Wnętrze kościoła Mariackiego w Krakowie, 1911 r.
litografia, papier, 40,5 x 28,5 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. śr. d.: Teod. Grott 911
https://sztuka.agraart.pl/licytacja/332/21959