Józef Brandt (1841-1915) „Przeprawa przez Don", źródło: Dorotheum

Józef Brandt (1841-1915)
„Przeprawa przez Don”

olej na płótnie, 66 x 98 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 22 października 2025, estymacja: 150.000 – 220.000 EUR

Trudno opisać powyższą pracę inaczej jak muzealnej klasy dzieło! Ukazuje ono jeden z ulubionych przez artystę epizodów historycznych, czyli wojen toczonych przez Rzeczpospolitą w XVII wieku. Praca trafiła na październikową licytację w wiedeńskim Dorotheum i naszym zdaniem ma niezwykle rozsądnie (czy wręcz okazyjnie) ustaloną estymację. Obiekt ten ma rzetelną, udokumentowaną proweniencję i jest uwzględniony w najważniejszym katalogu twórczości artysty – autorstwa Ewy Micke-Broniarek towarzyszącym wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2018 roku (choć wówczas uwzględniony był wyłącznie na podstawie archiwalnej, czarno-białej fotografii). Gorąco polecamy!

 

Jan Czesław Moniuszko (1853-1908) „Oblężenie Mediolanu przez cesarza Fryderyka I Barbarossę", źródło: Dorotheum

Jan Czesław Moniuszko (1853-1908)
„Oblężenie Mediolanu przez cesarza Fryderyka I Barbarossę”

olej na płótnie, 72 x 118,5 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 22 października 2025, estymacja: 4.000 – 6.000 EUR

Unikatowa i pod względem malarskim wyjątkowo udana praca warszawskiego artysty – Jana Czesława Moniuszki (będącego synem wybitnego kompozytora Stanisława Moniuszki). Praca ukazuje moment chwały niemieckiego oręża – należy zatem zakładać, że było to dzieło zamówione u artysty przez kolekcjonera z kraju Goethego i Schillera… Z tego też powodu nie jest ono znane nigdzie w polskojęzycznej literaturze czy katalogach.

Sam ukazany epizod – oblężenie Mediolanu przez cesarza Fryderyka I Barbarossę w latach 1161-1162 było jednym z najważniejszych wydarzeń w historii średniowiecznych Włoch i Cesarstwa Niemieckiego. Mediolan, największe i najpotężniejsze miasto Lombardii, symbolizował opór wobec władzy cesarskiej. Wsparty przez sojusznicze miasta Barbarossa otoczył Mediolan, który mimo zaciekłej obrony uległ z powodu głodu i epidemii. Po kapitulacji cesarz kazał zburzyć mury i część zabudowy, a mieszkańców zmusił do opuszczenia miasta. Choć początkowo zwiększyło to jego autorytet, surowość działań doprowadziła do odwrotnego skutku. Wkrótce przeciwko cesarzowi powstała Lombardzka Liga, która pokonała Barbarossę w bitwie pod Legnano.

Mieczysław Korwin Piotrowski (1869-1930) „Brzozowa aleja", źródło: Hôtel de Ventes Horta

Mieczysław Korwin Piotrowski (1869-1930)
„Brzozowa aleja”
akwatinta na papierze, 57 x 36 cm
Hôtel de Ventes Horta, Bruksela – Belgia, 7 października 2025, estymacja: 400 – 600 EUR

Udana i okazyjnie wyceniona praca polskiego malarza, który pomimo bardzo rzetelnego wykształcenia nie podbił gustu aktualnych, polskich kolekcjonerów malarstwa – realnie jego prace sprzedają się na polskich aukcjach gorzej niż np. zdecydowanie późniejsze acz zbliżone tematycznie prace Wiktora Koreckiego.

Władysław Chmieliński (1911-1979) „Warszawska Starówka zimą”, źródło: Clarke Auction Gallery

Władysław Chmieliński (1911-1979) 
„Warszawska Starówka zimą”
olej na płótnie, 35 x 51 cm
Clarke Auction Gallery, Larchmont – Stany Zjednoczone, 12 października 2025, cena wywoławcza: 300 USD

Żyjemy w czasach, w których fałszowana jest sztuka z każdej półki cenowej – powyżej praca naszym zdaniem jedynie imitująca dzieło niezwykle płodnego pejzażysty znanego z niezliczonej ilości widoków dawnej Warszawy – Władysława Chmielińskiego. Zdecydowanie nie podoba się zastosowana paleta barw oraz sposób w jaki malowane są wszelkie detale. Opowieść dopełnia wręcz zabawna sygnatura – wyglądająca jakby niecierpliwy klient wręcz wyrwał jeszcze mokre płótno z rąk malującego malarza.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!