Teresa Pągowska (1926-2007)
„Monochromat II”
olej na płótnie, 145 x 135 cm
Dobiaschofsky Auktionen AG, Berno – Szwajcaria, 6 listopada 2024, cena wywoławcza: 36.000 CHF
Pochodząca z 1974 roku, istotna praca Teresy Pągowskiej z cyklu „Monochromat”. Dzieło to posiada bardzo rzetelną proweniencję, ponieważ było zakupione w Galerie Numaga w szwajcarskiej miejscowości Auvernier, gdzie cały cykl monochromatycznych prac artystki został zaprezentowany po raz pierwszy (od 1975 roku artystka powróciła już do kompozycji barwnych). Gorąco polecamy wszystkim miłośnikom klasyki polskiego malarstwa współczesnego drugiej połowy XX wieku!
Barokowy, srebrny kufel
Gdańsk – Hans (Johann) Pulman, około 1650 roku
Wysokość 20,7 cm, waga 887 g.
Lempertz, Kolonia – Niemcy, 15 listopada 2024, estymacja: 14.000 – 18.000 EUR
Niezmiernie cieszy nas fakt, że XVII-wieczne wyroby gdańskich złotników nieustannie cieszą się estymą wśród europejskich kolekcjonerów i uznawane są często za wybitne przykłady barokowego rzemiosła artystycznego. W powyższym przypadku na listopadowej aukcji w Kolonii nadarza się okazja by nabyć srebrny kufel z personifikacjami jesieni oraz astrologicznymi symbolami Wagi, Skorpiona i Strzelca. Kufel ten pierwotnie należał do Jakuba von Westhoffa (1619-1677), radnego Miasta Gdańska – wieko ozdobione jest jego inicjałami oraz herbem. Gorąco polecamy – jest to szansa na włączenie muzealnej klasy obiektu do własnej prywatnej kolekcji!
Jan Styka (1858-1925)
„Fragment panoramy siedmiogrodzkiej”
olej na płótnie, 89 x 99 cm
Shannon’s, Milford – Stany Zjednoczone, 23 października 2024, estymacja: 3.000 – 5.000 USD, cena sprzedaży: 9.400 USD (plus opłaty aukcyjne)
Niezwykle ciekawy obiekt był licytowany przed kilkoma dniami na aukcji w stanie Connecticut w USA – wbrew temu, co błędnie opisał dom aukcyjny (a co później kolportowało wiele osób na polskim rynku sztuki), nie był to szkic do „Panoramy racławickiej” a fragment pociętej na kawałki „Panoramy siedmiogrodzkiej” namalowanej pod przewodnictwem Jana Styki wraz z Tadeuszem Popielem, Zygmuntem Rozwadowskim, Michałem Gorstkinem-Wywiórskim i kilkoma malarzami węgierskimi. Praca ta ukazywała zdobycie Sybinu przez powstańców węgierskich dowodzonych przez generała Józefa Bema.
Co absolutnie fascynujące z dzisiejszego punktu widzenia to fakt, że dzieło to, które finalnie miało wymiary 15 x 120 metrów (tak, to nie pomyłka) namalowane zostało przez 7 malarzy w niecałe 6 miesięcy!
Dzieło było pokazywane publicznie od powstania w 1897 roku kilkukrotnie – ostatni raz w 1907 roku w Warszawie. Po tym pokazie Jan Styka pociął swoje dzieło na 60 części. Po poprawieniu i częściowym przemalowaniu sprzedawał je jako oddzielne obrazy sygnowane własnym podpisem. Stało się tak dlatego, że strona węgierska nie wywiązała się ze swoich zobowiązań i nie zapłaciła autorom za wykonaną pracę. Fragmenty obrazu rozproszone są po całym świecie, dotychczas odnaleziono 39 części, których łączna powierzchnia nie przekracza 1/3 pierwotnego dzieła (za dzieje.pl). Największy zbiór fragmentów „Panoramy siedmiogrodzkiej” posiada Muzeum Okręgowe w Tarnowie – w swoich zbiorach posiada 24 obrazy. Jesteśmy bardzo ciekawi czy i powyższy fragment trafi do kolekcji muzealnej czy też pozostanie w rękach prywatnych.
Poniżej zamieszczamy dokładne umiejscowienie sprzedanego fragmentu w kompozycji jednej z części „Panoramy”.
Iwan Trusz (1869-1941)
„Monastyr Michajłowski”
olej na desce, 12,5 x 23 cm
Auktionshaus Dannenberg, Berlin – Niemcy, 23 listopada 2024, cena wywoławcza: 800 EUR
Praca ukazująca w dość nieudolny sposób widok na Monastyr Michajłowski o Złotych Kopułach w Kijowie – naszym zdaniem nie ma najmniejszych szans by autorem tejże pracy był wybitny pejzażysta jakim był Iwan Trusz. Dla porównania warto obejrzeć prace o tej samej tematyce namalowane przez Jana Stanisławskiego (którego Trusz był uczniem w krakowskiej Akademii) oraz widok tegoż monastyru namalowany przez samego Trusza (praca ta znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego we Lwowie). Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!