Bolesław Biegas (1877-1954)
„Les comètes (Komety)”
olej na płycie malarskiej, 33 x 24 cm
Millon, Paryż – Francja, 24 września 2024, estymacja: 6.000 – 8.000 EUR
Pochodząca z 1935 roku praca Bolesława Biegasa wpisująca się najbardziej rozpoznawalny i doceniany przez kolekcjonerów jego cykl obrazów sferycznych. Powyższa praca malowana była w nieco pospiesznej i szkicowej manierze, ale ma w sobie wszelkie charakterystyczne cechy prac malarskich Biegasa. Praca ma zostać umieszczona w catalogue raisonné prac malarskich artysty, a jej estymacja na aukcji ustalona została na bardzo rozsądnym poziomie. Polecamy!
Leszek Piasecki (1928-1990)
„Targ na kresach”
olej na płótnie, 70 x 119 cm
Kunstauktionshaus Schloss Ahlden GmbH, Ahlden – Niemcy, 6 września 2024, cena wywoławcza: 2.400 EUR
Praca niewątpliwie autentyczna, ale pochodząca już z późnego, wiedeńskiego okresu twórczości Leszka Piaseckiego. Nas nieco razi cukierkowa kolorystyka i ogólny, wręcz baśniowy charakter ukazanej sceny (niczym z animowanego filmu dla dzieci).
Zygmunt Kaniewski (1907-1967)
„Traktorzyści”
olej na płótnie, 93 x 116 cm
Davidson Auctions, Annandale – Australia, 26 maja 2024, estymacja: 400 – 800 AUD
Z końcem sezonu wakacyjnego nieuniknione jest częściowe „odgrzewanie kotletów” – w tym przypadku na rynek powraca praca, którą opisywaliśmy w naszym cyklu 21 maja 2024 (na którą powinni zwrócić uwagę wszyscy miłośnicy socrealizmu w sztuce). Tym razem „Traktorzyści” zostali przecenieni o połowę i można wyjściowo nabyć tę pracę za ok. 1 tysiąc złotych. Polecamy!
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939)
„Kompozycja”
olej na płótnie naklejonym na deskę, 38 x 30 cm
Galleria Pananti Casa d’Aste s.r.l., Florencja – Włochy, 4 września 2024, estymacja: 3.000 – 5.000 EUR
Odgrzewamy również i nieświeże kotlety – praca, o której pisaliśmy w cyklu NA TROPIE w czerwcu tego roku wraca jak bumerang na rynek aukcyjny. Pomimo upływu dwóch miesięcy i zmniejszenia ceny wywoławczej nadal nie jest autentyczna… Odradzamy!
Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Góralka”
tempera na płótnie naklejonym na płytę, 68 x 48 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 24 sierpnia 2024, estymacja: 100 – 150 USD
Naszym zdaniem jest to sfałszowana praca Zofii Stryjeńskiej, wpisująca się w ten sam schemat, co już kilka podobnych prac na rynku amerykańskim, o których pisaliśmy w tym roku (główną cechą charakterystyczną tych prac są niezwykle płaskie, kontrastowe plamy barwne niczym z ilustracji komiksowych). W przypadku tej pracy dodatkiem jest jeszcze sfałszowana opinia Feliksa Kopery na odwrociu (polecamy zwrócić uwagę na nieudolny, koślawie przepisany podpis wieńczący „ekspertyzę”.
Co istotne – dom aukcyjny nie ukrywa braku własnego przekonania do autentyczności pracy dodając dopisek „attr.” („attributed”, czyli „przypisywany”) – nie zniechęca to jednak wielu łowców okazji, którzy już złożyli oferty na poziomie powyżej 450 USD. My nie polecamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!
Praca Bolesława Biegasa jest bardzo pózna (1935). Pirwsze prace sferyczne datowane sa bowiem juz nab1912 r. Praca ta mogłaby stanowić tło do najbardziej hipnotyzujacych portretów sferycznych tego autora,które swoją silą wyrazu napewno mogą konkurować z duzo droższymi chemicznymi” portretami z wytwórni portretów Witkaca.
Dobre omówienie nurtu sferycznego twórczosci tego artysty:
Taniec pogardy”
https://www.nouveletauction.fr/uploads/File/Nouvelet.pdf