Stanisław Chlebowski (1835-1884)
„Strażnik”
olej na płótnie, 51,7 x 38,5 cm
Sotheby’s, Londyn – Wielka Brytania, 23 kwietnia 2024, estymacja: 60.000 – 80.000 GBP
Jeden z polskich akcentów na kwietniowej aukcji sztuki orientalnej w londyńskim Sotheby’s – wybitna praca autorstwa Stanisława Chlebowskiego – malarza uznawanego przez europejskich i bliskowschodnich kolekcjonerów za najlepszego polskiego orientalistę. Praca malowana była w 1878 roku w Konstantynopolu, pochodzi więc z okresu, w którym artysta był nadwornym malarzem sułtana Abdulaziza.
Proponowana wycena kolosalnie przekracza jakiekolwiek wyceny z polskiego rynku aukcyjnego i wyraźnie obrazuje fakt, że obrazem mogą być zainteresowani wyłącznie kolekcjonerzy z krajów arabskich. Pod względem malarskim praca jest jednak znakomita!
Wit Stwosz (1447-1533) i warsztat / PRZYPISYWANY
„Madonna z dzieciątkiem”
drewno lipowe, wysokość 90 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 25 kwietnia 2024, estymacja: 20.000 – 25.000 USD
Czy może być to praca z warsztatu słynnego Wita Stwosza? Tego z pewnością nie da się ocenić wyłącznie na podstawie załączonego zdjęcia. W przypadku opisu katalogowego powyższej pracy problemem z pewnością nie jest dopisek, że jest to praca mistrza wraz z warsztatem (bo to było bardzo typowe w modelu pracy dawnych mistrzów), sygnałem ostrzegawczym może być jednak informacja, że dom aukcyjny jedynie przypisuje autorstwo Stwoszowi i jego warsztatowi. Ciężko nam wątpić w kompetencje na tym polu tak doświadczonego sprzedawcy prac dawnych mistrzów jakim jest wiedeńskie Dorotheum – pamiętamy również licytację niewielkiego krucyfiksu jaka odbyła się w 2018 roku w londyńskim oddziale Sotheby’s – tam praca również przypisana jedynie Stwoszowi osiągnęła kilkukrotność ceny wywoławczej i została sprzedana finalnie za 1,1 miliona funtów (!). Podstawową różnicą pomiędzy wspomnianą pracą a powyższą, prezentowaną w Dorotheum jest kwestia proweniencji – egzemplarz londyński miał ją rozbudowaną i rzetelną do granic możliwości. Pracę polecamy wszystkim gotowym na długotrwałe merytoryczne poszukiwania i badania!
Jerzy Kossak (1886-1955)
„Zimowy patrol ułański”
olej na sklejce, 28 x 40,5 cm
Greenwich Auction, Stamford – Stany Zjednoczone, 18 kwietnia 2024, estymacja: 1.500 – 3.000 USD
Pierwsza negatywna rekomendacja dla obiektu bardzo ewidentnie fałszywego – powyższa praca bez cienia wątpliwości namalowana została w ostatnich latach i próbowano ją wtórnie postarzyć, dodatkowo dodając z tyłu pseudo-autorską nalepkę z opisem pracy. Jako ciekawostkę dodamy, że w katalogu tego samego domu aukcyjnego znajdują się również inne polonika – prace Józefa Brandta i Władysława Szernera, o dziwo, niezwykle zbieżne pod kątem malarskim i malowane naszym zdaniem przez tego samego artystę!
Jerzy Kossak (1886-1955)
„Wesele krakowskie”
olej na sklejce, 55 x 55,5 cm (sic!)
Maître Olivier LASSERON, Paryż – Francja, 18 kwietnia 2024, estymacja: 2.000 – 3.000 EUR
Kolejna z prac mająca być dziełem Jerzego Kossaka jest już przykładem nieco trudniejszym – miała szanse powstać być może nawet w czasach zbliżonych do okresu w którym żył Jerzy Kossak, na jej odwrocie znajduje się autentyczna pieczątka wywozowa z okresu PRL. Problemem są w naszej ocenie oczywiście walory malarskie, mocno odmienne od maniery Jerzego Kossaka. Dom aukcyjny nie zdecydował się dodać zbliżenia sygnatury artysty, ona z pewnością mogłaby upewnić wszystkich co do tego, że wspomniane autorstwo jest bardzo mocno wątpliwe.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!