Franz Laskoff (1869-1921) "Portret kobiety w kapeluszu", źródło: Bearnes Hampton & Littlewood

Franz Laskoff / Franciszek Laskowski (1869-1921)
„Portret kobiety w kapeluszu”
litografia na papierze, 26 x 16,5 cm
Bearnes Hampton & Littlewood, Devon – Wielka Brytania, 13 lutego 2024, estymacja: 100 – 200 GBP

Niezwykle efektowna praca z okresu „Fin de siècle”, dzięki której odkrywamy nieznanego nam wcześniej twórcę o niewątpliwie polskich korzeniach – Franz Laskoff to w rzeczywistości Franciszek Laskowski, urodzony 19 lipca 1869 roku w Bydgoszczy. Jego życie i talent artystyczny zostały ukształtowane na terenie Francji – w wieku 5 lat przeprowadził się wraz z rodziną do Strasbourga, gdzie w latach 1895-1897 kształcił się artystycznie w szkole sztuk zdobniczych. Po latach spędzonych w Strasbourgu tworzył również w Paryżu i Mediolanie, by finalnie osiąść na terenie Anglii, gdzie zmarł w 1921 roku. Angielska proweniencja powyższej pracy jest zatem w pełni uzasadniona. Gorąco polecamy!

Michał Pociecha (1852-1908) "Scena wiejska", źródło: Auktionshaus Mehlis

Michał Pociecha (1852-1908)
„Scena wiejska”
akwarela na papierze, 28,5 x 45,5 cm
Auktionshaus Mehlis, Plauen – Niemcy, 24 lutego 2024, cena wywoławcza: 600 EUR

Godny polecenia letni pejzaż autorstwa znakomicie wykształconego, XIX-wiecznego akwarelisty z Krakowa – Michała Pociechy. Często zastanawiamy się na jego przykładzie czemu prace artysty, który był uczniem Jana Matejki, wychowankiem monachijskiej Akademii (w trakcie studiów dwukrotnie odznaczony medalami) wyceniane są niżej niż dzieła wielu akwarelistów tworzących w kolejnych dekadach w Krakowie. Ot, kolejny paradoks rynku sztuki! 

Aleksander Mroczkowski (1850-1927) "Gęsiarka", źródło: Clarke Auction Gallery

Aleksander Mroczkowski (1850-1927)
„Gęsiarka”
olej na płótnie, 21,5 x 25,5 cm
Clarke Auction Gallery, Larchmont – Stany Zjednoczone, 22 lutego 2024, estymacja: 100 – 1.000 USD

Urocza, pogodna scena z młodą gęsiarką na zielonej łące – problemem jest jednak fakt, że według naszej oceny sygnatura Aleksandra Mroczkowskiego została dodana wtórnie, a sama praca jest zapewne autorstwa jakiegoś niemieckiego malarza. Nie polecamy!

Wojciech Kossak (1856-1942) "Spotkanie przy studni", źródło: Sapphire Auction Gallery

Wojciech Kossak (1856-1942)
„Spotkanie przy studni”
tusz na papierze, 23 x 18 cm
Sapphire Auction Gallery, Newark – Stany Zjednoczone, 2 marca 2024, estymacja: 600 – 900 USD

Wojciech Kossak poza kilkoma wyjątkowymi przypadkami nie wykonywał rysunków piórkiem / tuszem – zwłaszcza takich kompozycji jak powyższa, która jest wiernym przerysowaniem wielokrotnie autoreplikowanej w technice olejnej kompozycji z ułanem i wiejską dziewczyną przy studni. Odradzamy!

Juliusz Kossak (1824-1899) "Pogoń", źródło: Sapphire Auction Gallery

Juliusz Kossak (1824-1899)
„Pogoń”
tusz na papierze, 24 x 33 cm
Sapphire Auction Gallery, Newark – Stany Zjednoczone, 2 marca 2024, estymacja: 600 – 900 USD

Co ciekawe – na tej samej aukcji w stanie Delaware odnajdziemy rysunek tuszem wykonany tą samą ręką co opisywany powyżej „Wojciech Kossak” tym razem jednak z sygnaturą imitującą podpis Juliusza Kossaka. Jako podłoże użyty został nawet ten sam żółtawy papier – przypadek? Nie sądzę…

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!