
Jan Styka (1858-1925)
„Orientalny jeździec”
akwarela na papierze, 32 x 46 cm
Auktionshaus im Kinsky, Wiedeń – Austria, 16 czerwca 2025, cena wywoławcza: 1.000 EUR
Udana i bardzo rozsądnie wyceniona praca Jana Styki w technice akwareli. Znamy wiele prac tegoż artysty w tej technice i musimy przyznać, że osiągnął w niej nie mniejszą biegłość niż w podstawowej dla niego technice olejnej. Polecamy!

Henryk Stażewski (1894-1988)
„Bez tytułu”
olej na sklejce, 44,5 x 40 cm
Shapiro Auctions, Bedford Hills – Stany Zjednoczone, 28 czerwca 2025, estymacja: 20.000 – 30.000 USD
Praca, o której wspominamy głównie po to by pokazać, że często w ramach jednej, tworzonej przez lata kolekcji mogą znajdować się prace nie wzbudzające najmniejszych zastrzeżeń (jak powyższa praca) jak i prace o autentyczności mocno wątpliwej (jak opisane poniżej dzieło Zofii Stryjeńskiej). Jeśli zgodnie z treścią noty katalogowej oferowana praca Stażewskiego była opisana i reprodukowana w wydawnictwie (nie działającego już, acz bardzo rzetelnego) domu aukcyjnego „Sztuka” w Krakowie to jest to ważny atut. Polecamy!

Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Wianki”
gwasz na papierze , 36 x 46 cm
Shapiro Auctions, Bedford Hills – Stany Zjednoczone, 28 czerwca 2025, estymacja: 10.000 – 15.000 USD
Praca będąca, naszym zdaniem, wtórnym przetworzeniem fragmentu kompozycji znanego brazu Zofii Stryjeńskiej m.in. z przedwojennych pocztówek (reprodukcję jednej z nich zamieszczamy poniżej). Bardzo wiele detali kompozycji (takich jak m.in. twarze, dłonie czy dalszy plan) wskazuje, według nas, na to, że jest to dzieło jedynie naśladowcy Zofii Stryjeńskiej, choć zapewne wykonane kilkadziesiąt lat temu.

Julian Fałat (1853-1929)
„Zimowy pejzaż górski”
akwarela na papierze , 30 x 46 cm
Bonhams, Londyn – Anglia, 19 czerwca 2025, estymacja: 2.000 – 3.000 GBP
Dość poważna pomyłka szacownego, londyńskiego domu aukcyjnego Bonhams – powyższa akwarela z pewnością namalowana została w epoce, a jej twórca nosił nazwisko Fałat. Problem w tym, że autorem był Kazimierz Togo Fałat (1904-1980), a nie jego słynny ojciec Julian Fałat (1853-1929) – o fakcie tym (oprócz wyraźnie odmiennej maniery malarskiej) dobitnie świadczy sygnatura „K. Fałat” znajdująca się w prawym dolnym rogu pracy…

Jan Matejko (1838-1893)
„Portret króla”
tusz, akwarela na papierze , 23 x 16,5 cm
Cottone Auctions, Geneseo – Stany Zjednoczone, 18 czerwca 2025, estymacja: 500-800 USD
Jedynym atutem powyższej pozycji jest pochodząca z epoki, ciekawa rama – wewnątrz wprawiony został współcześnie wykonany falsyfikat imitujący pracę Jana Matejki najprawdopodobniej mający być szkicem do pocztu królów i książąt polskich. Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!