
Tadeusz Burniewicz (ur. 1949)
„Przyjaciele – nieprzyjaciele”
olej na płótnie, 117 x 130 cm
Kunstauktionen Schlosser GmbH & Co. KG, Bamberg – Niemcy, 25 lipca 2025, cena wywoławcza: 750 EUR
Podczas szczytu letniej posuchy na zagranicznych rynkach aukcyjnych – powyższa praca jest jedną z dosłownie kilku autentycznych, polskich prac jakie można znaleźć aktualnie w zagranicznych katalogach aukcyjnych. Jest to dobry przykład polskiej sztuki z końca lat osiemdziesiątych, autorstwa istotnego i cenionego malarza z Olsztyna – Tadeusza Burniewicza. Cena wywoławcza za udaną i dużą formatowo kompozycję ustalona jest na bardzo rozsądnym poziomie. Polecamy!

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Scena z zimowego odwrotu spod Moskwy”
olej na sklejce, 35 x 50 cm
Bukowskis, Sztokholm – Szwecja, 14 lipca 2025, estymacja: 12.000 SEK, cena sprzedaży: 20.000 SEK
Praca, która niestety umknęła naszej uwadze podczas tworzenia zeszłotygodniowego felietonu, a o której musimy wspomnieć z krakowskiego, kronikarskiego obowiązku. Przy całym szacunku i estymie jaką darzymy najsłynniejszy skandynawski dom aukcyjny Bukowskis (założony przez polskiego antykwariusza – emigranta Henryka Bukowskiego w 1870 roku) – absolutnie nie możemy się zgodzić, że jest to praca, którą namalował Jerzy Kossak. Po pierwsze (co stwierdzamy wskutek porównań z kilkunastoma przykładami sygnatur artysty z 1942 roku, które posiadamy w naszym archiwum) – sygnatura na powyższym obrazie nie została napisana przez Jerzego Kossaka – jest to próba mocno nieudanego naśladownictwa. Po drugie wiele detali namalowanych jest odmiennie w stosunku do prac, które znamy z autopsji, z tego okresu – m.in. twarz kirasjera, złamane drzewo czy przednia noga konia. Reasumując – jest to zapewne praca, mogąca pochodzić z czasu życia artysty, być może namalował ją nawet ktoś z kręgu samego artysty – w momencie jednak, w którym jest na niej fałszywa sygnatura absolutnie nie widzimy podstaw by uznawać ją za pracę Jerzego Kossaka.
P.S. Proszę nie wierzyć w mgliste hipotezy, że może być to przykład drastycznego spadku formy malarskiej artysty w czasie niemieckiej okupacji Krakowa – po pierwsze w trakcie spadków formy malarskiej artystom nie zmienia się charakter pisma, a po drugie taki tok myślenia zazwyczaj przyświecał zawsze fałszerzom (słabsze walory malarskie naśladownictwa mają być uznane za pracę z najsłabszego okresu twórczości). Dysponując olbrzymimi zasobami archiwaliów na temat Jerzego Kossaka możemy stwierdzić, że w trakcie okupacji był on często zmuszony do malowania na nieprofesjonalnych podobraziach, ale jego forma malarska była na znacznie lepszym poziomie niż np. w ostatnich 2-3 latach życia.

Jan Stanisławski (1860-1907)
„Cerkiew”
olej na tekturze, 29 x 41 cm
Blanchet & Associés, Paryż – Francja, 17 lipca 2025, estymacja: 200-300 EUR
Czy można napisać coś pozytywnego o powyższej pracy? Chyba jedynie tylko, że mogła zostać przed kilkudziesięcioma laty – na pewno jednak nie jest to dzieło mistrza Jana Stanisławskiego i z jego ujęciami ukraińskich cerkwi i soborów nie ma nic wspólnego. Co ciekawe nawet dość prosta do powtórzenia sygnatura całkowicie nie udała się w tym przypadku fałszerzowi. Całkowicie odradzamy!

Adam Styka (1890-1959)
„Idylla marokańska”
olej na płótnie, 85,5 x 60,5 cm
Auktionshaus Saarbrücken GmbH, Saarbrücken – Niemcy, 1 sierpnia 2025, cena wywoławcza: 200 EUR
Abstrahując od karykaturalnej wręcz jakości malarskiej powyższego dzieła – wystarczy rzut oka na załączone w katalogu zdjęcie tylnej strony pracy by jak na dłoni odkryć, że praca została namalowana na bardzo świeżym płótnie, nie mającym nic wspólnego z czasami Adama Styki (jest to całkowicie „świeża produkcja” fałszerska którą każdy profesjonalny dom aukcyjny powinien eliminować ze swojej oferty). Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!