
Roman Zakrzewski (1955-2014)
„Modelka na tle morza”
olej na płótnie, 120 x 80 cm
Shapiro Auctions, Bedford – Stany Zjednoczone, 19 kwietnia 2025, cena wywoławcza: 4.000 USD
Praca nie wzbudzająca zastrzeżeń co do autentyczności na podstawie załączonego zdjęcia (choć należałoby oczywiście poprosić dom aukcyjny o dodatkowe ujęcia, w tym zdjęcie odwrocia). Twórczość tego krakowskiego artysty przeżywa znaczny i zasłużony rozkwit na polskim rynku sztuki, dlatego powyższa oferta zza oceanu wydaje się być bardzo interesująca. Polecamy!

Feliks Michał Wygrzywalski (1875-1944)
„Pokusa”
olej na płótnie, 62,5 x 91,5 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 28 kwietnia 2025, estymacja: 6.000 – 8.000 EUR
Znakomita praca autorstwa Feliksa Michała Wygrzywalskiego, którego talentu jesteśmy szczerymi admiratorami. Praca ta łączy w sobie elementy baśniowej opowieści ze znakomitym warsztatem malarskim. Naszym zdaniem praca warta jest zakupu nawet powyżej proponowanej estymacji. Polecamy!

Jan Chełmiński (1851-1925)
„Na padoku”
olej na tekturze, 24,5 x 30 cm
Auktionshaus Quentin GmbH, Berlin – Niemcy, 3 maja 2025, cena wywoławcza: 1.500 EUR
Praca nie wzbudzająca naszego zaufania na podstawie załączonych zdjęć – niezwykle trudno nam uwierzyć, że malarz klasy Jana Chełmińskiego tak słabo poradziłby sobie z proporcją jeźdźca i konia na pierwszym planie. Nigdy również nie spotkaliśmy się z pracą Jana Chełmińskiego sygnowaną monogramem takim jak powyższa praca. Dzieło co prawda z pewnością pochodzi z epoki malarza (malowane jest na bardzo zacnej i starej tekturze), ma również wspomnianą dawną proweniencję aukcyjną (Leo Spik – 1989 rok), której w żaden sposób nie jesteśmy w stanie zweryfikować. Zalecamy dalece posuniętą ostrożność.

Władysław Strzemiński (1893-1952)
„Żniwiarka”
olej na płótnie, 100 x 42 cm
Art Torg S.r.o, Praga – Niemcy, 19 kwietnia 2025, cena wywoławcza: 10.000 EUR
Olejne prace Władysława Strzemińskiego, nawet jeśli pochodzą z późnego, powojennego okresu twórczości artysty są Świętym Graalem na rynku kolekcjonerskim. Powyższa praca w sytuacji gdyby posiadała rzetelną proweniencję, a jej autentyczność nie budziła żadnych zastrzeżeń byłaby warta bez cienia wątpliwości kilkadziesiąt razy więcej niż estymacja proponowana przez czeski dom aukcyjny. W naszej ocenie może być to wtórne przetworzenie analogicznej, autentycznej pracy Władysława Strzemińskiego, aktualnie wchodzącej w skład znanej Kolekcji Krupa z Wrocławia (zdjęcie zamieszczamy poniżej). Samo dzieło nosi również widoczne już na zdjęciach ślady wtórnego postarzania. Nie polecamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!