Ewa Juszkiewicz (ur. 1984) „Maria (After Johannes Cornelisz Verspronck)”, źródło: Sotheby's

Ewa Juszkiewicz (ur. 1984)
„Maria (After Johannes Cornelisz Verspronck)”
olej na płótnie, 130 x 100 cm
Sotheby’s, Hong Kong, 11 listopada 2024, estymacja: 2.800.000 – 4.500.000 HKD

Ewa Juszkiewicz kontynuuje swoją ścieżkę sukcesu na światowych aukcjach sztuki – tym razem aukcja w Hong Kongu daje okazję by nabyć pracę „Maria” inspirowaną twórczością barokowego portrecisty ze złotego okresu holenderskiego malarstwa – Johannesa Cornelisza Versproncka. Praca ta oryginalnie zakupiona w warszawskiej galerii Lokal30 (zapewne w okolicach 2014 roku za kwotę 30-40 tys. złotych) była już raz sprzedana na aukcji w Londynie w 2021 roku za 330.000 EUR, tym razem estymacja ustalona jest na poziomie 330.000 – 530.000 EUR. Tej rangi sukcesu rynkowego nie udało się osiągnąć żadnemu żyjącemu, polskiemu artyście – trzymamy kciuki aby pomyślność nadal sprzyjała pochodzącej z Gdańska artystce!

Bogdan Bogusławski (1941-2018) „Skrzypaczka”, źródło: Kunst- & Auktionshaus Kastern GmbH & Co.

Bogdan Bogusławski (1941-2018)
„Skrzypaczka”
olej na płótnie, 120 x 90 cm
Kunst- & Auktionshaus Kastern GmbH & Co., Hannover – Niemcy, 15 listopada 2024, cena wywoławcza: 400 EUR

Godna polecenia praca autorstwa nieco zapomnianego, gdańskiego malarza – Bogdana Bogusławskiego. Kompozycja przepełniona jest ironią i satyrą i nasuwa wiele skojarzeń z twórczością Jerzego Dudy-Gracza. Jako ciekawostkę możemy dodać, że Bogdan Bogusławski zasłynął swego czasu tworząc cykl pięćdziesięciu płócien, które wykonał na zlecenie Jorge Moralesa, marchanda osobiście związanego z Salvadorem Dali. Polecamy!

Jerzy Kossak (1886-1955) „Wesele krakowskie”, źródło: Jackson's International Auctioneers

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Wesele krakowskie”
olej na płótnie, 46 x 99 cm
Jackson’s International Auctioneers, Cedar Falls – Stany Zjednoczone, 20 listopada 2024, cena wywoławcza: 6.000 USD

Praca, którą publikujemy jako przeciwwagę do ewidentnie fałszywej pracy, omówionej w kolejnym punkcie. Powyższe „Wesele krakowskie” nosi wszelkie cechy twórczości Jerzego Kossaka z końca lat dwudziestych (czyli jeszcze sprzed powstania słynnej „fabryczki”, gdzie podmalówki masowo wykonywała grupa uczniów). Za jedyną wadę możemy uznać jedynie dość wysoką ceną wywoławczą – poza tą kwestią, jak najbardziej polecamy!

Alina Szapocznikow (1926-1973) „Usta iluminowane", źródło: Material Culture

Alina Szapocznikow (1926-1973)
„Usta iluminowane”
olej na płótnie, 38 x 10 cm
Material Culture, Philadelphia – Stany Zjednoczone, 18 listopada 2024, cena wywoławcza: 10.000 USD

Kupowanie tego typu obiektu sztuki współczesnej bez rzetelnej i zweryfikowanej proweniencji jest jak kupowanie bardzo drogiej lampki, która będzie wyłącznie służyć do oświetlania gazety wieczorową porą. Wbrew pozorom, w dzisiejszych czasach technologiczne podrobienie tego typu obiektu wykonanego z żywicy poliestrowej jest znacznie prostsze niż namalowanie jakiegokolwiek falsyfikatu malarskiego. Powyższa lampka (już na podstawie analizy zdjęć) nosi wiele cech diametralnie różniących ją od tych wykonywanych przez artystkę w latach sześćdziesiątych. My odradzamy!

Jerzy Kossak (1886-1955) „Pogawędka ułana z wiejską dziewczyną", źródło: Rhyme and Reason / CataWiki

Jerzy Kossak (1886-1955)
„Pogawędka ułana z wiejską dziewczyną”
olej na płótnie, 57 x 72 cm
Rhyme and Reason / CataWiki, Wielka Brytania, 5 listopada 2024, cena wywoławcza: 1 EUR, cena aktualna: 1.200 EUR

O ile jeszcze na miniaturce zdjęcia praca przypomina dzieło Jerzego Kossaka to po powiększeniu wszelkie znaki zapytania znikają – definitywnie nie jest to praca tego artysty, a jedynie wtórne naśladownictwo, dość nieudolnie próbujące powtarzać styl Jerzego Kossaka (w szczególności odmienna jest mocno kontrastowa kolorystyka). Całość zwieńczona jest dramatycznie nieudolną sygnaturą. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!