Emile Eisman-Semenowsky (1857-1911) "Blondwłosa", źródło: Antique Arena Inc.

Emile Eisman-Semenowsky (1857-1911)
„Blondwłosa”

olej na desce, 32 x 25 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 4 sierpnia 2024, cena wywoławcza: 50 USD, estymacja: 100-150 USD

O pracach oferowanych przez amerykański dom aukcyjny Antique Arena zazwyczaj wypowiadaliśmy się w krytycznym tonie – tym razem, na podstawie zdjęć nie widzimy najmniejszych powodów by kwestionować wystawioną pracę urodzonego w Polsce, w rodzinie żydowskiej (lub o pochodzeniu żydowskim) Emila Eismana Semenowskiego. O samym artyście, który żył i tworzył głównie w Paryżu wiadomo bardzo niewiele – widzimy jednak wiele jego prac na rodzimym rynku sztuki z wielokrotnie (kilkudziesięciokrotnie!) wyższymi estymacjami. W tym przypadku polecamy!

Daniel Chodowiecki (1726-1801) "Scena mitologiczna", źródło: Auktionshaus Lion Zadick

Daniel Chodowiecki (1726-1801)
„Scena mitologiczna” 1788 rok
miedzioryt, 7,5 x 6,5 cm
Auktionshaus Lion Zadick, Überlingen – Niemcy, 28 lipca 2024, cena wywoławcza: 20 EUR

W środku wakacyjnej posuchy aukcyjnej znalezienie nawet niewielkich poloników na zachodnich rynkach uznajemy za sukces – tym razem udało nam się wytropić niewielką rycinę autorstwa znakomitego gdańskiego miedziorytnika i ilustratora tworzącego w drugiej połowie XVIII wieku. Powyższa praca jest grafiką wyciętą ze strony tytułowej jednego z dzieł Johanna Caspara Lavatera (1741-1801) – najpewniej z jednej z edycji „Fragmentów fizjonomicznych mających na celu promowanie wiedzy o ludzkości i miłości do ludzkości”, która była wydana w Gdańsku i ilustrowana rycinami autorstwa Chodowieckiego. Przedstawia dwie boginie – Atenę i Nike, które trzymają zwieciadło, w którym przegląda się siedzący, stary filozof. Polecamy!

Edward Harrison Compton (1881 - 1960) "Kotły Śnieżne w Sudetach", źródło:Dorotheum

Edward Harrison Compton (1881 – 1960)
„Kotły Śnieżne w Sudetach”

akwarela na papierze, 24 x 32 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 6 sierpnia 2024, cena wywoławcza: 450 EUR

Pejzaż ukazujący jedno ze słynniejszych i najchętniej malowanych miejsc w polskich Sudetach – Śnieżne Kotły znajdujące się w zachodniej części Karkonoszy, w gminie Piechowice (z charakterystyczną bryłą radiowo-telewizyjnej stacji przekaźnikowowej, będącej niegdyś schroniskiem).

Autorem pracy jest ceniony na europejskich rynkach malarz – Edward Harrison Compton, który pochodził z angielskiej rodziny osiadłej w Bawarii. Uczył się u swego ojca, znanego malarza pejzażysty, Theodore`a Comtona i w Central School of Arts and Crafts w Londynie. Wiele wystawiał w Niemczech i na Wyspach Brytyjskich, będąc członkiem Münchner Künstlergenossenschaft und Teilnahme. Twórczość Harrisona Comptona wywodzi się z późnoakademickiej tradycji malarstwa pejzażowego i odznacza się znakomitym przygotowaniem warsztatowym, wielką wrażliwością na zagadnienia światła i barwy.

Wojciech Fangor (1922-2015) "Koło", źródło: Antiques & Modern Auction Gallery

Wojciech Fangor (1922-2015)
„Koło”
kredki na papierze, 18,5 x 24 cm
Antiques & Modern Auction Gallery, West Palm Beach – Stany Zjednoczone, 27 lipca 2024, estymacja: 3.000 – 4.000 USD

Falsyfikaty prac rysunkowych Wojciecha Fangora możemy najpewniej uznać za najgorętszy fałszerski trend bieżącego roku. Powodów tego stanu jest wiele – do podstawowych z pewnością należy fakt, że często większą trudnością jest próba odwzorowania sygnatury artysty niż samej pracy. Powyższe dzieło to niewątpliwy, mierny falsyfikat. Problemem stają się jednak coraz częściej znacznie lepiej dopracowane i postarzone egzemplarze, zaopatrzone w dawne metki wystawowe z nowojorskich galerii. Widzimy coraz większą konieczność, żeby uporządkować rysunkową spuściznę artysty – powinni się tym zająć spadkobiercy malarza lub działająca w tej materii Fangor Foundation.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!