Józef Chełmoński (1849-1914) "Kulig", źródło: Sotheby's

Józef Chełmoński (1849-1914)
„Kulig”
olej na płótnie, 125 x 176 cm
Sotheby’s, Lozanna – Szwajcaria, 4 lipca 2024, estymacja: 300.000 – 500.000 GBP

Absolutny hit, przebijający swoją rangą wszystkie inne polonika oferowane w sezonie letnim na zagranicznych aukcjach – namalowana w 1884 roku, potężna formatowo, wielopostaciowa kompozycja autorstwa Józefa Chełmońskiego. Co istotne (choć wręcz oczywiste przy dziełach tej rangi) – praca była wielokrotnie wystawiana, poczynając od paryskiego Salonu w roku powstania pracy i reprodukowana. Gorąco polecamy i życzymy każdemu kolekcjonerowi klasyki polskiego malarstwa umieszczenia powyższej pracy we własnych zbiorach!

Jakub Glasner (1879-1942) "Indyk", źródło: Copley Fine Art Auctions

Jakub Glasner (1879-1942)
„Indyk”
olej na płótnie, 100 x 77,5 cm
Copley Fine Art Auctions, Hingham – Stany Zjednoczone, 11 lipca 2024, cena wywoławcza: 3.500 USD

Wielokrotnie wypowiadaliśmy się bardzo pozytywnie na temat dzieł wybitnego, bielskiego artysty, ucznia Teodora Axentowicza i Jana Stanisławskiego – Jakuba Glasnera. Tym razem pomimo, że praca namalowana jest z dużym kunsztem wątpimy by udało się jej znaleźć nowy dom. Temat wiszącego, martwego indyka z odrąbaną głową nie należy raczej do najbardziej rozchwytywanych…

Czapka 7 Pułku Szwoleżerów-Lansjerów, źródło: Czerny's

Czapka 7 Pułku Szwoleżerów-Lansjerów
wysokość: 24 cm
Czerny’s, Sarzana (La Spezia) – Włochy, 20 czerwca 2024, cena wywoławcza: 6.000 EUR

Obiekt jawiący się jako niezwykle ciekawy polonik z dziedziny militariów – znakomicie zachowana czapka 7 Pułku Szwoleżerów-Lansjerów czyli polskiej jednostki kawaleryjskiej na żołdzie francuskim w czasach napoleońskich.

7 Pułk Szwoleżerów-Lansjerów – czyli późniejszy Pułk Lansjerów Nadwiślańskich był najgroźniejszą polską jednostką kawalerii w epoce napoleońskiej W Hiszpanii był określany mianem los infernos picadores (piekielni lansjerzy) – żołnierze tego pułku okazali się najbardziej nieugięci spośród wszystkich Polaków walczących w armii Napoleona. Wedle źródeł „pułk skupiał gotowych na wszystko starych zabijaków, zaprawionych w bojach żołnierzy Kościuszki jeszcze z bitwy pod Zieleńcami i Dubienką, uciekinierów i jeńców‑ochotników z armii zaborczych, weteranów Legii Polskiej, Włoskiej i Naddunajskiej, a nawet uczestników wyprawy na San Domingo. Obok starych wiarusów, w szeregach nie brakowało obieżyświatów-wędrowników szukających w wojsku przygód, szczęścia lub sposobu na życie. Wszyscy tworzyli zgrany i zwarty zespół żołnierski o żelaznej karności bojowej, wyrobionej przez lata wojaczki, stający w bitwie jeden za drugiego, nieszczędzący krwi, potrafiący roznosić każdego przeciwnika na szablach, lancach i kopytach” (za polonika.pl).

Nie poczuwamy się jednak w żadnym stopniu do oceny autentyczności powyższego obiektu na podstawie zdjęć – nie potrafimy ocenić czy wszystkie elementy są pierwotne i faktycznie tak doskonale zachowane. Jeśli całość byłaby autentyczna to cena wywoławcza jest niezwykle atrakcyjna…

Polska flaga lotnicza z okresu Bitwy o Anglię, źródło: Auctioneum Ltd

Polska flaga lotnicza z okresu Bitwy o Anglię
90 x 130 cm
Auctioneum Ltd, Bath – Anglia, 21 czerwca 2024, estymacja: 80 – 120 GBP

W tym przypadku nie mamy najmniejszych wątpliwości, że jest to współcześnie wykonany falsyfikat polskiej flagi lotniczej (zjawisko fałszerstw jak widać dotyczy aktualnie praktycznie każdej dziedziny kolekcjonerstwa). Tego typu, autentyczne flagi należą do absolutnie unikatowych pamiątek związanych z Polskimi Siłami Powietrznymi na Zachodzie – polscy lotnicy w czasie Bitwy o Anglię mieli nosić brytyjskie mundury z polskim orłem na czapce i napisem „Poland” na górnej części rękawów, na samolotach mogły się pojawić polskie oznaczenia lotnicze (pomniejszona szachownica obok kokardy RAF), a na lotniskach mogła być wywieszana polska flaga lotnicza (poniżej flagi RAF). 

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w swych zbiorach posiada jedynie trzy tego typu flagi! Wszystkich zainteresowanych tematem zachęcamy do porównania powyższego obiektu z flagami ze zbiorów muzealnych.

Piotr Michałowski (1800-1855) (sic!) "Głowa konia", źródło: A&D Art Limited

Piotr Michałowski (1800-1855) (sic!)
„Głowa konia”
olej na papierze, 29,5 x 23 cm
A&D Art Limited, Livingston – Anglia, 23 czerwca 2024, estymacja: 2.000 – 4.000 EUR

Sytuacja, w której fałszerz oraz dom aukcyjny pogubili się w kiwaniu przeciwników niczym brazylijscy zawodnicy piłki kopanej – powyższa praca nie jest ani pracą Piotra Michałowskiego (jak informuje opis w katalogu aukcyjnym), ani pracą Wojciecha Kossaka – jest jedynie pospolitym falsyfikatem…

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że za finalną, prawną odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!