Ewa Juszkiewicz (ur. 1984) "Bez tytułu (za Elisabeth-Louise Vigée-Le Brun)", źródło: Christie's

Ewa Juszkiewicz (ur. 1984)
„Bez tytułu (za Elisabeth-Louise Vigée-Le Brun)”
olej na płótnie, 100 x 81 cm 
Christie’s, Londyn – Anglia, 9 marca 2024, estymacja: 180.000 – 250.000 GBP

Jesteśmy pod dużym wrażeniem skali i stabilności sukcesu jaki pod auspicjami nowojorskiej galerii Gagosian odnosi na światowych rynkach sztuki polska malarka – Ewa Juszkiewicz. Powyższy obraz, inspirowany dziełem genialnej, XVIII-wiecznej portrecistki Elisabeth-Louise Vigée-Le Brun, jest przyjemny w wizualnym odbiorze przez nasyconą, ciepłą kolorystykę. 

Jesteśmy również świadkami ciekawego paradoksu w przypadku dzieł tej malarki – jej prace pojawiające się na aukcjach w Londynie i Nowym Jorku mają aktualnie niższe ceny wywoławcze niż na aukcjach w Warszawie (finalna cena może być jednak diametralnie wyższa). Gorąco polecamy!

Wincenty Wodzinowski (1865-1908) "Dziewczyna z kogutem", źródło: Maywood Antiques

Wincenty Wodzinowski (1865-1908)
„Dziewczyna z kogutem”
olej na płycie, 67,3 x 48,3 cm 
Maywood Antiques, Maywood – Stany Zjednoczone, 16 marca 2024, estymacja: 50 – 10.000 USD

Pomimo bardzo nieudolnie wykonanego zdjęcia (na którym obraz nachylony jest ku dołowi) praca nie budzi naszych zastrzeżeń co do autorstwa. Motyw wiejskiej dziewczyny z kogutem był popularny w późnej twórczości Wodzinowskiego i to dzieło jest dokładnie przykładem pracy z tego okresu. Zniechęcają nas mocno rozbiegane źrenice modelki, atutem jest jednak bardzo okazyjna cena wywoławcza w wysokości 50 dolarów. Polecamy!

Wilhelm Sasnal (ur. 1972) "Nadwodzie typu coupé", źródło: Roseberys London

Wilhelm Sasnal (ur. 1972)
„Nadwodzie typu coupé”, 1999 rok
olej na płótnie, 40,5 x 40,5 cm
Roseberys London, Londyn – Wielka Brytania, 12 marca 2024, estymacja: 1.500 – 2.000 GBP

Pomimo, że jest to autentyczna praca jednego z klasyków najnowszej sztuki polskiej to nie potrafimy ukryć, że pod kątem kunsztu oraz walorów wizualnych praca ta całkowicie do nas nie przemawia…

Jan Matejko (1838-1893) "Głowa konia", źródło: International Art Auction Galleries

Jan Matejko (1838-1893)
Szkic głowy konia do obrazu „Zamoyski pod Byczyną”

pastel na papierze, 26,7 x 20,3 cm
International Art Auction Galleries, Oxford – Wielka Brytania, 9 marca 2024, estymacja: 20.000 – 25.000 USD

Angielski rynek antykwaryczny w wielu aspektach był i jest dla innych rynków wzorcem do naśladowania pod względem wielowiekowych tradycji i wypracowanych zasad – powyższy przykład przeczy jednak tej tezie. Pomimo, że praca ma w tytule dopisek „In style of” Jan Matejko to dla wielu klientów może wydać się zakamuflowaną okazją, która przy estymacji na poziomie 20.000 – 25.000 USD ma cenę wywoławczą na poziomie jedynie 200 dolarów. Oczywiście jest to niesmaczny i ordynarny falsyfikat, który nie powinien nosić sygnatury imitującej podpis mistrza Matejki. Dla porównania zamieszczamy zdjęcie pierwowzoru ukazujące jak na dłoni kolosalną drogę jaką muszą przebyć jeszcze umiejętności malarskie fałszerza… 

Zofia Stryjeńska (1891-1976) "Wianki", źródło: Antique Arena Inc.

Zofia Stryjeńska (1891-1976)
„Wianki”
tempera na tekturze, 75 x 60 cm
Antique Arena Inc., Brooklyn – Stany Zjednoczone, 16 marca 2024, estymacja: 100-150 USD

W tym przypadku mamy ogromne wątpliwości zarówno do dołączonego do pracy potwierdzenia autentyczności autorstwa Feliksa Kopery (szczegóły zachowamy dla siebie) jak również do kwestii malarskich – praca wygląda pod tym względem mocno dziwacznie, ze względu na poprawne kontury wypełnione zimną, witrażową kolorystyką. Przeglądając autentyczne dzieła Stryjeńskiej można dość szybko dopatrzyć się pierwowzorów, które wykorzystano do stworzenia tej fantazyjnej kompilacji, zdjęcia zamieszczamy poniżej. Widzimy, że obiekt cieszy się wielkim zainteresowaniem – licytacją zaczęła się od 100 dolarów a aktualnie cena jest już na poziomie 1.900 USD. My jesteśmy całkowicie na nie!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonanej jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym odpowiada sprzedawca.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!