Anna Güntner (1933-2013)
„Bez tytułu (Para w objęciach)”, 1974 rok
olej na płótnie, 81 x 124 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 21 listopada 2025, estymacja: 40.000 – 60.000 USD
Na pewno będzie drogo… Ale mimo tego definitywnie warto pomyśleć o zakupie powyższej pracy – prac Anny Güntner dostępnych do zakupu będzie z każdym rokiem coraz mniej, a jest to, naszym zdaniem, jedna z najciekawszych, krakowskich artystek drugiej połowy XX wieku. Gorąco polecamy!
Igor Mitoraj (1944-2014)
„Testa Iberica” 1977 rok
brąz patynowany z terakotą, 19 x 26 cm
Dorotheum, Wiedeń – Austria, 20 listopada 2025, cena wywoławcza: 16.000 EUR
Jeśli kupować prace Igora Mitoraja to definitywnie takie jak powyższa! Rzeźba powstała w 1977 roku i pochodzi z edycji składającej się jedynie z 25 egzemplarzy. Cena wyjściowa jest w naszej ocenie całkowicie uzasadniona. Polecamy!
P.S. Wiedeński dom aukcyjny Dorotheum w bieżącym roku zaczyna wyrastać na czołowego sprzedawcę ciekawych poloników poza granicami naszego kraju – to bardzo ciekawa zmiana dotychczasowych trendów.
Franciszek Wójcik (1903-1984)
„Letni pejzaż tatrzański”
olej na tekturze, 38 x 48 cm
Revere Auctions, St. Paul – Stany Zjednoczone, 19 listopada 2025, cena wywoławcza: 100 USD
Udany, letni pejzaż autorstwa Franciszka Wójcika – ulubionego i być może najzdolniejszego ucznia Stanisława Kamockiego. Praca wystawiona jest na aukcji w Minnesocie za jedyne 100 dolarów. Gorąco polecamy!
Włodzimierz Zakrzewski (1916-1992)
„Miasteczko”
olej na płótnie, 61 x 95 cm
Parker Fine Art Auctions, Farnham – Anglia, 6 listopada 2025, estymacja: 200 – 400 GBP
Kolejny opis z zagranicznego katalogu aukcyjnego, który aż prosi się o rozszerzenie i uzupełnienie – ukazane na obrazie miejsce to nie tytułowa „Scena w miasteczku”, a urokliwa Costa Masciarelli w abruzyjskim miasteczku L’Aquila (co sam autor skrupulatnie opisał na odwrociu obrazu). Sam obraz jest z pewnością autentyczny i zasługuje na zakup nawet znacznie powyżej proponowanej estymacji. Jako ciekawostkę możemy dodać fakt, że prace artysty w okresie późnego PRL-u były w Polsce niezwykle wysoko wyceniane, a sam artysta najczęściej był skłonny do sprzedaży swych prac jedynie „za dewizy”.
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!






