Bronisław Kierzkowski (1924-1993)
„Kompozycja fakturowa nr 150″, 1958 rok
relief, technika własna, 51 x 64 cm
Sotheby’s, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 21 października 2025, estymacja: 7.000 – 10.000 USD
W przypadku klasyki sztuki współczesnej trudno raczej o lepszą proweniencję – powyższa praca wchodziła w skład zbiorów Museum of Modern Art i jest sprzedawana przez owo muzeum w celu wspomożenia programu bieżących zakupów (rzecz nie do pomyślenia na europejskim czy tym bardziej polskim gruncie). Dodatkowo praca była eksponowana na jednej z najważniejszych wystaw dla sztuki polskiej w drugiej połowie XX wieku – „Fifteen polish painters” w MoMie w 1961 roku. Kolekcjonerom pragnącym posiadać wybitną pracę Bronisława Kierzkowskiego radzimy nie spoglądać na atrakcyjnie niski poziom ceny wywoławczej i estymacji tylko odważnie licytować!
Henryk Strumiłło (1934-2001)
„Tatrzańskie wspomnienia”, 1988 rok
olej na płótnie, 80 x 60 cm
Yair Gallery, Tel Aviv – Izrael, 25 października 2025, cena wywoławcza: 480 USD
Praca artysty, który nie gościł jeszcze nigdy na łamach naszego cotygodniowego felietonu – pejzaż tatrzański autorstwa Henryka Strumiłło, artysty urodzonego w Wilnie, związanego przez większość swojego życia z Łodzią i tamtejszym Wydziałem Form Przemysłowych. Rynek sztuki wycenia znacznie wyżej jego abstrakcyjne kompozycje, powyższa praca ma jednak w sobie jednak sporo świeżego spojrzenia na klasyczny motyw pejzażu tatrzańskiego. Polecamy!
Józef Mehoffer (1869-1946)
„Portret rodzinny”
olej na płótnie, 115 x 85,5 cm
Auktionshaus OWL, Bad Driburg (Erpentrup) – Niemcy, 1 listopada 2025, cena wywoławcza: 22.000 EUR
Naszym zdaniem praca w żaden sposób nie pasuje do twórczości portretowej Józefa Mehoffera z żadnego okresu twórczości artysty (nie sposób znaleźć jakiegokolwiek analogicznego przykładu w całym jego artystycznym ouvre). W naszej ocenie może to być udana i dopracowana kompozycja portretowa, której ktoś wtórnie dodał sygnaturę „J. Mehoffer”. Nie polecamy!
Juliusz Kossak (1824-1899)
„Krakowiak na koniu”
akwarela na papierze, 29 x 21 cm
Antique Arena Inc, Nowy Jork – Stany Zjednoczone, 1 listopada 2025, cena wywoławcza: 50 USD
Niezwykle marnej jakości, współczesny falsyfikat, który wyróżnia się dołączonym do niego fałszywym certyfikatem potwierdzającym autentyczność. Pomimo faktu, że fałszerz większy wysiłek starał się włożyć w sfabrykowanie dokumentu mającego potwierdzać autentyczność pracy to efekt finalny jest zlepkiem fikcji i podłego naciągania (jak przysłowiowe wycieranie sobie gęby nazwiskiem wybitnego prof. Mieczysława Porębskiego). Odradzamy!
P.S. Na kanwie powyższego przypadku oraz na prośbę czytelników w najbliższym czasie opublikujemy osobny artykuł na temat ekspertyz, certyfikatów i pisemnych potwierdzeń autentyczności oraz związanych z nimi zagrożeniami.
Bruno Schulz (1892-1942)
„Piłka plażowa”
fotografia czarno biała, 21,5 x 29 cm
Lucerne Auctions LLC, Austin – Stany Zjednoczone, 25 października 2025, cena wywoławcza: 50 USD
Jeden z najbardziej osobliwych pomysłów na dokoptowanie autorstwa do anonimowej fotografii – oto według teksańskiego domu aukcyjnego powyższą fotografię miał wykonać w 1940 roku Bruno Schulz na terenie Niemiec… Abstrahując już od dość oczywistych faktów z życiorysu artysty, który w 1940 roku był zmuszony prowadzić bardzo skromne życie w rodzinnym Drohobyczu – możemy jedynie przypuszczać że powyższe zdjęcie wykonał całkowicie inny Schulz lub Schultz… Odradzamy!
Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.
Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!







