Marcin Samlicki (1878-1945) „Francuski zaułek", źródło: Millon

Marcin Samlicki (1878-1945)
„Francuski zaułek”

olej na płótnie, 46 x 55 cm
Millon, Paryż – Francja, 28 października 2025, estymacja: 1.500 – 2.000 EUR

Udana praca autorstwa nieco zapomnianego, bocheńskiego artysty – Marcina Samlickiego. Malarz u szczytu swej kariery w latach 1912-1928 tworzył we Francji pośród innych, zacnych twórców z naszego kraju, jak Tadeusz Makowski czy Olga Boznańska (zacny portret Samlickiego jej autorstwa znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Samlicki znany był z bardzo nowatorskiego stosowania światła i barwy i w naszej ocenie powinien zasługiwać na mocniejsze docenienie na krajowym rynku sztuki. Polecamy!

P.S. Mocno tragiczną ciekawostką są okoliczności śmierci artysty – zginął on tuż po zakończeniu II wojny światowej, pod kołami ciężarówki  żołnierzy radzieckich na ulicy Kazimierza Brodzińskiego w Bochni.

Mojżesz Kisling (1891-1953) „Blondynka", źródło: Mainichi Auction Inc.

Mojżesz Kisling (1891-1953)
„Blondynka”

olej na płótnie, 72 x 53 cm
Mainichi Auction Inc., Tokio – Japonia, 18 października 2025, estymacja: 15.000.000 – 20.000.000 JPY

Wysoka podaż prac malarskich „Księcia Montparnasse’u”, czyli Mojżesza Kislinga należy w ostatnich latach to niezmiennych cech światowego rynku sztuki – w tym przypadku na sprzedaż, na aukcji w Tokio, trafia niezwykle efektowny akt blondwłosej modelki. Co ciekawe jest to praca namalowana w Hollywood, gdzie artysta zmuszony był uciekać z okupowanej Francji i gdzie znalazł schronienie u swego przyjaciela – Artura Rubinsteina. Gorąco polecamy!

Wincenty Trojanowski (1859-1928) „List", źródło: Hermitage Fine Art

Wincenty Trojanowski (1859-1928)
„List”

olej na płótnie, 46 x 34 cm
Hermitage Fine Art, Monako, 21 października 2025, estymacja: 1.500 – 2.000 EUR

Z jednej strony jest to XIX-wieczna praca wyśmienicie wykształconego polskiego malarza (studia u Wojciecha Gersona, później w Petersburgu i Monachium), z drugiej jednak strony ukazana scena przesycona jest banałem (żona upuszczająca list, obok dziecko wyciągające ręce ku matce, na ścianie portret ojca i męża w stroju oficerskim). Detale kompozycji również nie zachwycają więc zastanawiamy się, czy aby praca nie była mocno konserwowana. Dom aukcyjny nie zapewnia również zbyt dobrej jakości fotografii – nie mamy możliwości na ich podstawie przeanalizowania sygnatury znajdującej się na pracy. Cena wywoławcza jest kusząco niska, więc polecamy, ale z zaleceniem dużej dozy ostrożności!

Tadeusz Kantor (1915-1990) „Informel”, źródło: Art Torg S.r.o

Tadeusz Kantor (1915-1990)
„Informel”
olej na płótnie, 122 x 100 cm
Art Torg S.r.o, Praga – Czechy, 17 października 2025, cena wywoławcza: 20.000 EUR

Pobieżnie analizując nasze tegoroczne wpisy ostrzegające o falsyfikatach dochodzimy do wniosku, że twórczość Tadeusza Kantora jest aktualnie w ścisłej, fałszerskiej czołówce. Powyżej przykład wtórnie wykonanego informelu, mającego pochodzić z 1958 roku. Wśród wielu elementów kompozycji absolutnie nie tożsamych z autentycznymi pracami Kantora pragniemy zwrócić Państwa uwagę na bardzo nienaturalne spękania malatury będące efektem agresywnego, sztucznego postarzania pracy. Odradzamy!

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!