Samuel von Pufendorf (1632-1694) „De rebus a Carolo Gustavo Sveciae rege gestis” („O czynach Karola Gustawa, króla Szwecji”), źródło: Galerie Bassenge

Samuel von Pufendorf (1632-1694)
„De rebus a Carolo Gustavo Sveciae rege gestis” („O czynach Karola Gustawa, króla Szwecji”)

starodruk, 626 stron, wydany w Norymberdze w 1696 roku.
Galerie Bassenge, Berlin – Niemcy, 7 października 2025, cena wywoławcza: 2.800 EUR

Dzisiejszy wpis z cyklu NA TROPIE zaczynamy nietypowo bo od rekomendacji starodruku – nie jest to jednak dzieło przypadkowe, a jedno z pierwszych europejskich źródeł ikonograficznych o polskich miastach z połowy XVII wieku. Dzieło Samula Pufendorfa „De rebus a Carolo Gustavo Sveciae rege gestis” („O czynach Karola Gustawa, króla Szwecji”) to obszerna historia panowania króla Szwecji Karola X Gustawa (1622-1660, pan. 1654-1660), wydana po łacinie w Norymberdze w 1696 roku. Dzieło ma charakter oficjalnej historii, ponieważ Pufendorf był historykiem nadwornym i pisał je na zamówienie szwedzkiego dworu, stąd ujęcie korzystne dla Szwecji.

Dla polskich kolekcjonerów dzieło ma duże znaczenie, bo to jedno z najważniejszych ówczesnych źródeł do historii „potopu szwedzkiego” widzianego oczami strony szwedzkiej. Pufendorf przedstawia m.in. wkroczenie wojsk szwedzkich do Rzeczypospolitej w 1655 roku, poddanie się wielu miast i magnatów, późniejsze powstanie antyszwedzkie i trudności okupacyjne. W dziele znajdują się m.in. widoki i plany takich miast i miejsc, jak: Warszawa (zdobycie i oblężenie), Kraków (oblężenie 1655 roku), Toruń, Gdańsk (oblężenie i widok), Elbląg, Poznań, Malbork, Warka (bitwa), Czarny Ostrów (zawarty tam traktat). W sumie powinno ono zawierać około 30–35 plansz odnoszących się do ziem polskich (choć dokładną liczbę należałoby dokładnie zweryfikować ponieważ z opisie aukcyjnym wspomniane są niewielkie braki). Gorąco polecamy!

Henryk Epstein (1891-1944) "Postać w kapeluszu", źródło: Bonham's

Henryk Epstein (1891-1944)
„Postać w kapeluszu”

olej na płótnie, 46 x 38 cm
Bonham’s, Londyn – Anglia, 24 września 2025, estymacja: 8.000 – 10.000 GBP

Nie jesteśmy zbytnimi admiratorami twórczości Henryka Epsteina, ale praca z powyższej aukcji jest jednak z pewnością autentyczna i ma w sobie nieco surrealistycznej odmienności, co być może będzie ją czyniło ciekawą w oczach kolekcjonerów.

Jan Andrzej Piwarski (1938-2025) "Spanische mauer X", źródło: Auktionshaus Dannenberg

Jan Andrzej Piwarski (1938-2025)
„Spanische mauer X”

olej na płótnie, 120 x 100 cm
Auktionshaus Dannenberg GmbH & Co, Berlin – Niemcy, 18 września 2025, cena wywoławcza: 300 EUR

Jedna z kilku prac związanego z Gdańskiem malarza – Jana Andrzeja Piwarskiego, które trafią w tym tygodniu pod młotek w berlińskim domu aukcyjnym Dannenberg. Sama postać zmarłego w tym roku malarza jest niezwykle ciekawa, a ceny jego prac na wspomnianej aukcji są wręcz symboliczne. Gorąco polecamy!

Stanisław Stückgold (1868 – 1933) "Bzy i tulipany", źródło: DAWO Auktionen

Stanisław Stückgold (1868 – 1933)
„Bzy i tulipany”

olej na płótnie, 59 x 52 cm
DAWO Auktionen, Saarbrücken / Scheidt – Niemcy, 27 września 2025, estymacja: 630 – 700 EUR

Kolejna ciekawa i atrakcyjnie wyceniona pozycja z rynku niemieckiego – kompozycja kwiatowa autorstwa urodzonego w Warszawie artysty o bogatym życiorysie i rozległym wykształceniu (niekoniecznie w kierunkach artystycznych) – Stanisława Stückgolda (1868 – 1933). 
Niemieckiemu domowi aukcyjnemu „gratulujemy” niezwykle logicznych wniosków na temat daty powstania pracy – wedle katalogu aukcyjnego praca powstała w 1958 roku, czyli… 25 lat po śmierci autora. W rzeczywistości wspomniana data odnosi się do wystawy prac Stückgolda jaka miała miejsce w Wiesbaden we wspomnianym roku. Polecamy!

Iwan Trusz (1860-1940) „Zakola Dniepru”, źródło: Auktionshaus Michael Zeller

Iwan Trusz (1860-1940)
„Zakola Dniepru”
olej na tekturze, 52 x 70 cm
Auktionshaus Michael Zeller, Lindau – Niemcy, 7 października 2025, cena wywoławcza: 4.800 EUR

Analizując pojedyncze zdjęcie dołączone do katalogu aukcyjnego nie mamy przekonania do autorstwa Iwana Trusza – jako, że „Zakola Dniepru” były jednym z ulubionych i najczęściej replikowanych przez autora motywów mamy bardzo dużą bazę porównawczą (zarówno z własnych archiwów jak i katalogów wystaw). Mocno zastanawia nas nieco odmienna kolorystyka oraz dukt pędzla w wielu partiach, jak również pewne wątpliwości wzbudza widoczna jedynie w powiększeniu sygnatura. Każdemu zainteresowanemu tym obiektem polecamy uzyskanie lepszej jakości zdjęć oraz zbliżeń poszczególnych partii obrazu i sygnatury, aby możliwie jednoznacznie wyjaśnić powyższe wątpliwości.

Przedstawione opinie prezentują subiektywne zdanie autorów – przygotowane są zgodnie z ich najlepszą wiedzą i możliwością oceny wykonane jedynie na podstawie zdjęć. Prosimy pamiętać, że finalna, prawna odpowiedzialność za autentyczność i zgodność dzieł ze stanem faktycznym jest odpowiedzialnością sprzedawcy.

Jeśli byliby Państwo zainteresowani spersonalizowanymi rekomendacjami lub wstępną oceną autentyczności obrazów lub dzieł sztuki – możemy przygotować taką opinię w ramach płatnej, dedykowanej usługi. Zapraszamy do kontaktu!